[Linux-bruxelles] excuses

Nicolas Pettiaux nicolas at pettiaux.be
Jeu 27 Fév 10:48:50 CET 2014

Bonjour,

Je suis désolé si tu as perçu que je t'ai vertement remis à ta place. Je
n'ai pas du tout voulu cela.

J'ai juste voulu dire que les précédentes éditions du pacte en Belgique ont
été menées par seulement 2 personnes qui se sont très, trop fort impliquées
dans la tâche. Que cela nous a trop couté, en temps, argent, fatigue et
impacts divers.

Depuis octobre dernier, j'ai essayé de motiver des gens pour faire des
choses. Je pense en effet qu'il aurait été plus utile de faire un bilan de
ce qui a été fait, des respects des engagements. Pour cela il faut 1/
recenser ce que l'on peut connaitre (difficile) et 2/ contacter les
signataires et leur demander ce qu'ils ont fait. J'ai commencé ce tour par
les partis, j'ai rencontré des PS, des cdH, des Ecolo et des MR. Mais cela
prend un temps important et je n'ai pas eu de réponses de mes
sollicitations sur les listes. Je me suis donc détaché du pacte et espère
que ce soit poursuivi et repris par d'autres.

Diverses personnes sur la liste de la free software foundation Benelux
(voir
 https://mail.fsfeurope.org/mailman/listinfo/fsfe-bnl ) se sont manifestées
et embrayent sur le pacte européen mis en place par April

Voir http://freesoftwarepact.eu/ et
http://wiki.april.org/w/Free_Software_Pact_in_Dutch où j'ai mis la version
en néerlandais que nous avons utilisée en 2010 et que j'ai enfin retrouvée.

Mais si des personnes ont dit qu'elles voulaient faire des choses, qu'il
faudrait faire des choses, je n'ai pas beaucoup vu certains dire : « OK Je
me lance et fais cela. » Cela vient de commencer sur la liste fsfe-bnl.

Ce serait bien que ceux qui veulent faire des choses rejoignent la liste.
Pour prendre le problème et les choses à faire à bras le corps.

Entre temps, j'ai retrouvé le texte néerlandais des pactes de 2010 que je
joins ici (j'ai enlevé le nom du destinataire des documents, un
néerlandophone Steven) qui a été assez actif pour les traductions mais
hésitait à téléphoner.

Le 26 février 2014 07:28, Serge SMEESTERS <sergesmeesters at gmail.com> a
écrit :

> [...]
> logiciels privateurs parfois très répandus ; s’imprégner de la raison
> de la chose, les fameux enjeux de sociétés mis en lumière par Richard
> Stallman ; en parler autour de nous et proposer des explications et de
> l'aide à ceux qui voudraient à leur tour s'y intéresser ou s'y mettre.
>
> Je suis en train de lire (principalement lorsque je vais en train) ce
> beau livre que voila :)
>
> « Utopie du logiciel libre
> Du bricolage informatique à la réinvention sociale »
>
> de Sébastien BROCA
> sociologue au Centre des techniques, des connaissance et pratiques

Nicolas Pettiaux

HET VRIJE DATA PACT
Een gemeenschappelijk goed beschermen en ontwikkelen

Ik stel mij verkiesbaar in de federale verkiezingen van 2010

Ik ben mij er van bewust dat

Vrije Data, net zoals Vrije Software, gebaseerd zijn op licenties die de rechten van de gebruikers
ondersteunen, en op de voordelen van samenwerking en de « wijsheid van de massa ».
Onze democratische samenleving afhangt van het vermogen van de overheid en haar
publieke instellingen om zich transparant op te stellen en vrije toegang te bieden tot de
niet-persoonsgebonden informatie die zij bewaren, en om aldus de voltallige
burgergemeenschap toe te laten op een actieve manier te participeren. Het opstellen
en de verwerking van deze openbare gegevens wordt bekostigd door de burger, en het
economische en sociale nut ervan is aanzienlijk. Het vrij ter beschikking stellen van
deze niet-persoonsgebonden data is reeds in verschillende landen een gangbare
praktijk (zie bijvoorbeeld http://www.data.gov/community).

De staat beschikt over een rijk historische erfgoed, voornamelijk werken in het publieke
domein. Behalve een culturele rijkdom biedt dit patrimonium ook een belangrijk
potentieel voor de kenniseconomie.

Er talrijke burgers wensen deel te nemen aan de ontwikkeling van informatiemateriaal
voor vrije verspreiding, en dit met de steun van de overheid inzake bijvoorbeeld
geografische gegevens en educatief materiaal.

Daarom zal ik mij inzetten om

Mijn steun te verlenen aan overheidsinitiatieven met als doel niet-persoonsgebonden
door de staat beheerde data vrij te geven en toegankelijk te maken voor de
gemeenschap, en toekomstige data vaker vrij en herbruikbaar aan te bieden, in open
standaardformaten. Daartoe zal ik met name institutionele middelen inzetten.

Er voor te zorgen dat de volledige bevolking voordeel kan halen uit deze data en dit
door gratis en op lange termijn adequate toegang en dienstverlening te voorzien.

Overleg en analyse van deze gegevens te stimuleren en de burger toe te laten een
actieve rol te spelen.

Het digitaliseren en de vrije verspreiding van werken in het publieke domein te steunen.
Initiatieven van de burger die vrij verdeelbare informatiemiddelen voortbrengen te ondersteunen.

Naam :

Voornaam :

Partij :

Adres :
Postcode :

Gemeente :

E-Mail :
Getekend te :

Tel :
Op :

Handtekening :
Terug te sturen per post, fax of (ingescand) per e-mail naar :
 email : ikteken at hetpact.be
Contact :
info at hetpact.be -
Document van het initiatief HetPact.be

HET VRIJ INTERNET PACT
Een gemeenschappelijk goed beschermen en ontwikkelen

Ik stel mij verkiesbaar in de federale verkiezingen van 2010

Ik ben mij er van bewust dat
Toegang tot het internet een vereiste is geworden voor het uitoefenen van
fundamentele rechten, zoals het recht op de vrijheid van meningsuiting.
Daarom zal ik mij inzetten om
Het internet te verdedigen als een medium van vrije expressie waarmee
iedereen, met respect voor het auteursrecht, toegang heeft tot de
informatie, diensten en toepassingen van haar/zijn keuze en deze ook
kan aanbieden.
Om weerstand te bieden tegen elke vorm van discriminatie op dit vlak, met
name door er over te waken dat er geen controle, manipulatie of beperking
opgelegd wordt aan de individuele internettoegang van de burger zonder dat
deze handeling het voorwerp is van een eerlijke en democratische juridische
procedure.

 email : ikteken at hetpact.be
Contact :
info at hetpact.be -
Document van het initiatief HetPact.be van vzw À l'Ère Libre in samenwerking met Nurpa en Hadopi Mayonnaise.

HET VRIJE SOFTWARE PACT
Een gemeenschappelijk goed beschermen en ontwikkelen

Ik stel mij verkiesbaar in de federale verkiezingen van 2010
Ik ben mij er van bewust dat
Het werk van de Vrije Software-gemeenschap een rol speelt in het vrijwaren
van fundamentele vrijheden in dit digitale tijdperk, in het delen van kennis en
in het verlagen van de drempel voor deelname aan de informatiemaatschappij.
Het schept ook mogelijkheden voor het algemene publiek en voor onze
technologische onafhankelijkheid en concurrentiekracht, zowel in België, zijn
gewesten en gemeenschappen, als in Europa.
Vrije Software een gemeenschappelijk goed is dat beschermd en ontwikkeld
dient te worden. Het bestaan ervan berust op het recht van een auteur om
diens software samen met de broncode openbaar te maken, en om iedereen het
recht toe te kennen die software te gebruiken, te kopiëren, aan te passen en te
verspreiden, in de oorspronkelijke of een gewijzigde vorm.
Het algemene gebruik van open standaarden toegang tot en uitwisseling van
informatie voor iedereen op een duurzame manier mogelijk maakt.
Daarom zal ik mij inzetten om
Met institutionele middelen verenigingen en de publieke instellingen en
overheden aan te moedigen om de voorkeur te geven aan Vrije Software en
open standaarden bij hun keuzes, aankopen of eigen ontwikkeling.
Actieve initiatieven in het voordeel van Vrije Software te ondersteunen, en in te
gaan tegen elke discriminatie ervan.
Op te komen voor de rechten van de auteurs en gebruikers van Vrije Software,
in het bijzonder door de aanpassing te eisen van elke wettekst die deze rechten
aantast, en mij te verzetten tegen elk wetgevend initiatief dat tot zulke
aantasting zou leiden.
Naam :

Voornaam :

Partij :

Adres :
Postcode :

Gemeente :

E-Mail :

Tel :

Getekend te :

email : ikteken at hetpact.be

Contact :
promoten en verdedigen info at hetpact.be -

Document van het belgisch initiatief Candidats.be van April met de steun van vzw À l'Ère Libre